U petak, 16. svibnja 2025. učenici Osnovne škole Budaševo-Topolovac-Gušće sudjelovali su na završnoj svečanosti međunarodnog projekta Čitanje ne poznaje granice koja se održala u partnerskoj školi OŠ bratov Polančičev u Mariboru. Ova vrijedna suradnja traje već dvanaestu godinu, a projekt je prepoznat kao izniman doprinos promociji čitanja, jačanju nacionalnog identiteta, razvoju različitih vrsta pismenosti i međukulturnog dijaloga.
Po dolasku u Maribor, hrvatske učenike i njihove učiteljice srdačno su dočekali domaćini u gradskom parku, nakon čega su ih poveli do škole, gdje ih je dočekala okrjepa i topla dobrodošlica. Svečanost je započela pozdravnim govorima ravnatelja OŠ bratov Polančičev Bojana Mlaja i knjižničarke OŠ Budaševo-Topolovac-Gušće, Mirjane Čubaković te prigodnim kulturno-umjetničkim programom u kojem su hrvatski i slovenski učenici kroz različite izražajne oblike: pjesmu, ples, glazbu, monologe, dramatizacije i recitacije – predstavili književna djela koja su čitali tijekom školske godine.
Učenici OŠ Budaševo-Topolovac-Gušće sudjelovali su prema dobnim skupinama, svatko sa svojim književnim zadatkom: prvašići su se bavili veselim brojalicama, trećaši su recitirali slovensku poeziju, četvrtaši i članovi izvannastavne aktivnosti Knjižničari izveli su monologe prema romanima Strašna vila u Groznoj šumi Janje Baurer, Anica i sportski dan Dese Muck, Kebarie Janje Vidmar i Mišica spava Svetlane Makarovič, a sedmaši su predstavili roman Pogledaj kroz prozor Evalda Flisara. Slovenski su učenici za dobrodošlicu otpjevali pjesmu Shalom, bavili se Antuntunom Grigora Viteza, prikazali dramsku igru prema knjizi Sretni dani Mire Gavrana te razgovarali o Smogovcima Hrvoja Hitreca. Učenici iz Budaševa na početku su programa predstavili svoju školu i Donju Posavinu, dok je folklorna skupina izvela tradicionalni splet hrvatskih narodnih plesova i igara. Cijela je svečanost simbolično zaokružena zajedničkim izvođenjem pjesme Jalta, Jalta – snažnim glazbenim simbolom prijateljstva i zajedništva.
Učenike su kroz projektne aktivnosti vodile knjižničarke Mirjana Čubaković i Diana Tavčar Ročenovič, učiteljice Ljiljana Slunjski, Ivana Pernar, Štefica Lipovac Lacković i Jasenka Lovreković iz OŠ Budaševo-Topolovac-Gušće te Janja Golob, Maja Vajzman i Petra Gobec iz OŠ bratov Polančičev Maribor.
Više od čitanja – kulturna razmjena i istraživanje
Nakon programa i zajedničkog ručka, uslijedilo je razgledavanje Maribora. Prijam kod gradonačelnika Saše Arsenoviča bio je poseban trenutak jer su znatiželjni učenici imali puno pitanja na koja je gradonačelnik rado odgovarao. Kao znak pažnje, omogućio im je besplatan posjet gradskom muzeju, što je djecu iznimno razveselilo.
U muzeju su učenici imali priliku upoznati se s načinom života njihovih baka i prabaka, promišljajući o zdravijem načinu življenja u prošlosti i problemima današnjeg okoliša. Pogledali su i edukativni film o utjecaju plastike na ljudski organizam te razgledali izložbu starih igračaka.
Još jedan nezaboravan doživljaj bio je vožnja turističkim vlakićem Jučekom, uz stručno vodstvo na hrvatskom jeziku. Učenici su tako upoznali povijest i kulturu Maribora te zanimljivosti toga slovenskog grada.
U sklopu posjeta, učenici su obišli i izložbu ilustracija i slikovnica hrvatske umjetnice Andreje Petrlik Huseinović Umjetnost ne poznaje granice, postavljenu u Lutkovnom gledališču Maribor povodom održavanja 1. stručnog skupa koordinatora i mentora projekta Čitanje ne poznaje granice, koji se 15. travnja 2025. održao u Institutu za informacijske znanosti u Mariboru (IZUM).
Dan je završen susretom s dr. Alenkom Spacal, slovenskom umjetnicom koja je učenicima predstavila svoju slikovnicu Plastelinčica in časopis, prevedenu i na hrvatski jezik. Uz osvježenje i kratku šetnju tradicionalnim mariborskim ulicama, učenici su stigli i kupiti poneki suvenir za uspomenu na dan prepun doživljaja.
Projekt koji ruši granice i gradi mostove
Projekt Čitanje ne poznaje granice potiče učenike na čitanje prevedenih književnih djela autora susjedne zemlje. Kroz međupredmetne aktivnosti, izvannastavne i dodatne programe, čitanje se povezuje s nastavnim sadržajima, istraživačkim radom i razvojem kulturne svijesti. Učenici istražuju povijest, jezik i običaje partnerske škole, razvijaju kreativnost i suradnički duh te stječu nova znanja i prijateljstva. Završni susret, bilo uživo ili na mreži, kruna je projekta jer učenicima pruža priliku da predstave svoj rad, razmjene dojmove i neposredno upoznaju drugu kulturu.
Na kraju ovog 12. ciklusa projekta, učenici OŠ Budaševo-Topolovac-Gušće vratili su se kući puni dojmova, zahvalni na gostoprimstvu i s velikom željom da se ovakav oblik suradnje nastavi i sljedeće školske godine.
Ovaj susret ostat će im u trajnom sjećanju kao dan u kojem su knjige, znatiželja i prijateljstvo prešli sve granice.
Fotografije pogledajte u našoj fotogaleriji.
Izvor: Mirjana Čubaković, knjižničarka; Ljiljana Slunjski, učiteljica razredne nastave